We zijn de winnaars van de Grote Voorleesweek!

• 10 januari 2020
  • Instapklas
  • 1ste kleuterklas
  • 2de kleuterklas
  • 3de kleuterklas
  • 1ste leerjaar
  • 2de leerjaar
  • 3de leerjaar
  • 4de leerjaar
  • 5de leerjaar
  • 6de leerjaar

Wij wonnen een boekenpakket dankzij onze leeswandeling tijdens de Grote Voorleesweek.

Als enige school in Mechelse regio kregen we een mooi boekenpakket.

De drie ouderkoepels (GO!-Ouders, KOOGO en VCOV) organiseerden tijdens de voorleesweek ‘De Grote Voorleesdag’ om (groot)ouders te stimuleren voor te lezen.

Basisschool De Ham diende, samen met de ouderraad, een uniek project in: een voorleeswandeling met voorleesplekken doorheen Mechelen. De kinderen van de lagere school kregen een stadsplan en moesten (weliswaar in aanwezigheid van een leerkracht) zelf de weg naar de verschillende plaatsen zoeken. De groepen waren klasoverschrijdend verdeeld zodat alle leerjaren vertegenwoordigd waren in de groepjes. Het was mooi om te zien hoe zelfs de stoere kerels van het 6de zorgden voor de kleintjes van het 1ste leerjaar.

Op maar liefst 16 plekken konden de kinderen genieten van voorlezen. Het gamma waaruit werd voorgelezen was zeer breed: van mopjes, recepten, Franse verhaaltjes, liefdesbrieven, gedichten, bijbelverhalen, jeugdboeken tot reclamefolders, muzieknoten, weetjesboeken en Dag Allemaal; alles rond ‘lezen’ kwam aan bod en waar mogelijk werd de Mechelse geschiedenis erbij gehaald. Sommige groepjes mochten bij ouders thuis op bezoek gaan waar er dan iets werd voorgelezen. Andere leuke locaties waren een bankje op de Bruul, beeld van Opsinjoor op Grote Markt, Boekhandel Salvator, Rik Wouterstuin, Tuin van het gerechtshof enz. (Groot)ouders of vrijwilligers/sympathisanten van de school namen het voorlezen op zich. Het was, ondanks het slechte weer, een heel fijne wandeling en samenwerking, zowel tussen de kinderen als tussen leerkrachten en ouders.

De koepelvereniging van ouders van het katholieke onderwijs (VCOV) vond de voorleeswandeling een uniek en orgineel concept tussen alle inzendingen en beloonde ons met een boekenpakket van maar liefst 20 boeken. Karin Lemmens van VCOV kwam op vrijdag 10 januari het boekenpakket overhandigen.

In de pers

Gazet van Antwerpen, zaterdag 11 januari 2020. Lees hier in pdf

Ook het Laatste Nieuws besteedde hier aandacht aan: https://www.hln.be/in-de-buurt/mechelen/o-l-v-van-de-ham-wint-met-voorleeswandeling-prijs-de-grote-voorleesdag~a2042d69/